Joseph Beuys lienee yksi keskeisimmistä saksalaisista kuvataiteilijoista kautta
aikojen. Vuonna 2021 on kulunut 100 vuotta hänen syntymästään. Juhlavuotta
vietetään laajasti Saksassa ja muuallakin. Hänen kotiseudullaan Reininmaalla yli 20 instituutiota ottaa osaa juhlavuoteen. Iso Beuys -näyttely avautuu maaliskuussa Wieniin ja
siirtyy sieltä Berliiniin, jos tautitilanne sallii suunnitelmien toteutumisen.
Beuys syntyi Krefeldissä vuonna 1921 ja kuoli Düsseldorfissa vuonna 1989. Düsseldorfissa hän toimi myös taideakatemian professorina. Hän kävi koulunsa Klevessä, ensin katolista kansakoulua ja myöhemmin lukiota. 15-vuotiaana hän liittyi Hitler Jugendin riveihin. Tätä elämänvaihettaan hän ei kovin mieluusti muistellut, joskin on kertonut tarinan siitä, miten pelasti natsien vuoden 1933 kirjaroviosta Carl Linnén kirjan Systema Naturaen. 30-luvun Saksassa ei tietysti ollut kovin helppoa olla liittymättäkään Hitler Jugendiin, kuten Günther Grassin osaltakin on kirjoitettu. Ei Beuys kuitenkaan tässä vaiheessa ainakaan pasifisti ollut, vaan liittyi vapaaehtoisena Luftwaffen palvelukseen ja palveli 11 vuotta useilla sotarintamilla.
Joseph Beuys, muotokuva, 1947, Museum Kurhaus Kleve. Kunstsammlung
Nordrhein-Westfalen, Düsseldorfin laina. Kuva Anne Gossens / © vg Bild-Kunst, Bonn
2020. Museum Kurhaus Kleve. |
Joseph Beuys ”Festival
of New Art” -tapahtumassa. Aachen, 20.7.1964. Kuva Heinrich Riebesehl / © vg Bild-Kunst,
Bonn 2020. Ludwig Forum für Internationale Kunst. |
Luftwaffen palveluun liittyy myös keskeinen tarina Beuysin elämän ja taiteen legendan
syntymiseen. Hänen koneensa tuhoutui Krimillä. Lentäjä kuoli, mutta Beuys
selvisi. Beuys kertoi myöhemmin että Krimin alkuperäisasukkaat tataarit olivat
pelastaneet pahoin loukkaantuneen Beuysin voitelemalla rasvalla ja käärimällä
huopiin. Näitä aineksia – ja eräänlaista tapahtuman aiheuttamaa valaistumista -
Beuys käytti myöhemmin taiteessaan. Myöhempi tutkimus on kuitenkin vahvasti
nostanut esille epäilyksen kertomuksen todenmukaisuudesta. Beuys kuljetettiin ilmeisesti
pahoin loukkaantuneena suoraan saksalaiseen sotasairaalaan.
Beuysin ajattelu taustana on nähty viitteitä saksalaiseen, (natsien kaappaamaan)
Heimat ja Volksgeist -ideologiaan. Myös katolinen mystiikka on nostettu esille.
Keskeinen aate Beuysin ajattelun taustalla on joka tapauksessa Steiner-liike.
Beuysin aktiivista roolia Saksan vihreän liikkeen alkuvaiheessa on tulkittu
tästäkin näkökulmasta. Steinerilaisuutta löytyy Saksan vihreistä edelleenkin.
Joseph Beuys Working with Intuition Boxes outside Kunstakademie
Düsseldorf. Kuva Nino Barbieri, 1970-luku. © vg Bild-Kunst, Bonn, 2020. Kunstmuseum
Villa Zanders. |
Beusilla taide ja toiminta henkilöityy, vielä enemmän kuin myyttisissä taiteilija(mies)neroissa
aiemmin. Vuodesta 1964 alkaen – kertovat juhlavuoden järjestäjät – on
mahdotonta enää erottaa taiteilijaa ja hänen elämäänsä. Tästä lähtien Beuys
käyttää elämäänsä ja toimintaansa veistoksinaan.
Ute Klophaus, Joseph Beuys keskustelussa näyttelyn ”Beuys
und seine klasse”- avajaisissa. 1976. bpk / Stiftung Museum Schloss Moyland / Ute Klophaus
/ Ernst von Siemens kunststiftungin laina. |
Pääroolissa on taiteilija, joka toimii aktissa/esityksessä tai performanssissa välittäjänä katsojan ja jonkun muun välillä. Beuysin taiteilijuutta onkin kuvattu myös shamanismina. Hänen taiteessaan objekti, esine museossa ei ole olennaista, vaan prosessi, ajatustenvaihto, kehon liike, sosiaalinen liike, uusi yhteiskunta. Taiteilija johdattaa seuraajansa ymmärtämään enemmän luonnosta ja yhteiskunnasta. Yhteyden luontoon Beuys luo arkaaisten materiaalien välitykselle. Näitä voivat olla rasva, huopa, hunaja, vaha, kuollut jänis. Muodostuu teoria sosiaalisesta veistotaiteesta. Merkittävä kulminaatio on vuoden 1982 Kasselin Dokumentan 7000 tammea –teos jossa istutettiin 7000 tammea useamman vuoden aikana Kasseliin.
Joseph Beuys, Dillinger-Aktio ”Biograph” -elokuvateatterin ulkopuolella.
Chicago, 14.1.1974. Kuva Klaus Staeck, © vg Bild-Kunst, Bonn 2020. Von der
Heydt Museum, Wuppertal. |
Kun museoissa esillä olevista Beuysin teoksista esillä on usein vain jäänteitä joskus tapahtuneesta esityksestä, niin kuraattorit usein kirjoittavat teoksista kovin eri tavalla kuin normaalissa teosesittelyssä. Nämä myöhemmät tekstit kirjautuvat tekstiplansseihin tarinallisena ja hitusen vaivaannuttavana. Hiukan Carlos Castanedan kirjojen shamaanitarinoiden kaltaisena. (En kuitenkaan vertaa tässä äärimmäisen laaja-alaisen vaikuttajan Beuysin elämäntyötä New Age -kirjailija Castanedaan). Ehkä nykyisistä Beuys-näyttelyistä puuttuu päähenkilö - shamaani, guru tai pyhimys Joseph Beuys ja siten esittelyt vääjäämättä jäävät vaillinaisiksi.
Juhlavuoden järjestäjät nostavat oikeutetusti esille Beuysin ajattelun ajankohtaisuuden – erityisesti Fridays for Future -aikakaudella. On kuitenkin nostettu esille (Niklas Maak Frankurter Allgemaine Sonnntagszeitung 14.2.2021), että tulee myös muistaa Beuysin elämän ja ajattelun kaksijakoisuus, mieltymys saksalaiseen, ajoittain ehkä väkivaltaiseenkin volksgeistiin radikaalin vasemmistolaisen ja vihreän ajattelun rinnalla. Joka tapauksessa on kiinnostavaa nähdä millaisen tulkinnan juhlavuosi nostaa esille Beusista.
Joseph Beuys, Capri-patteri, 1985. Kuva Reni Hansen, Kunstmuseum Bonn / © vg Bild-Kunst, Bonn 2020. Kunstmuseum Bonn. |
Juhlavuoden nettisivujen englanninkielinen ohjelma
VastaaPoista80-luvun alussa beysin yksi teosolu national galerien alakerrassa. Työn nimi oki who is afraid of red, yellow and blue. Eräs kävijä totesi olevansa peloissaan ja viilteli työn puukolla. Terveisiä berliiniin uudestakaupungista
Beuys-vuosi on aikalailla kärsinyt koronasta. Mutta ehkä kohta jo tilanne on parempi. Mukavaa kevään alkua Uuteenkaupunkiin!
Poista